آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

نحوه نصب آمپر متر تابلویی

نحوه نصب آمپرمتر تابلویی موضوع این آموزش برق صنعتی در کالنجی است و همان طور که بسیاری از شما دوستان می دانید اندازه گیری و مانیتور کردن ولتاژ و جریان دو پارامتر مهمی است که در حین مونتاژ تابلو برق باید به آن دقت داشته باشیم در این آموزش به نحوه سیم بندی آمپر متر به همراه ترانس اندازه گیری جریان (CT) پرداختیم.

ترانس CT چیست؟

قبل از اینکه وارد بحث سیم بندی شویم باید با ترانس های اندازه گیری جریان یک آشنایی داشته باشیم

ترانس های اندازه گیری جریان یا سی تی ها ترانس هایی هستند که که جریان بالا از قسمت اولیه آنها عبور کرده و از طریق میدان مغناطیسی یک جریان ثانویه به ما می‌دهند که این جریان ثانویه توسط دو رشته سیم به آمپرمتر های دیجیتال یا آنالوگ متصل میشود به این ترتیب می‌توانیم اندازه گیری جریان را انجام دهیم.

نحوه نصب آمپر متر تابلویی آنالوگ

اگر آمپر متر از نوع آنالوگ بود می بایست دقیقاً عین همین مورد سیم بندی کنیم، یعنی دو سیم از سی تی به آمپرمتر بدهیم و نیازی به اتصال تغذیه نیست فقط نکته‌ای که وجود دارد این است که آمپر متر های آنالوگ باید هم رنج سی تی انتخاب شوند و درمدل دیجیتال امکان تنظیم کردن آمپر متر با سی تی وجود دارد که در مدل آنالوگ این قابلیت وجود ندارد.


تفاوت رله شنت و آندر ولتاژ

تفاوت رله شنت و آندر ولتاژ موضوع این آموزش برق صنعتی است و همانطور که میدانیم این دو رله از نظر ظاهری به هم شبیه هستند ولی از نظر کارایی با همدیگر تفاوت دارند که این مساله باعث شده که این آموزش رو برای شما آماده کنیم.

در آموزش های گذاشته نحوه نصب رله شنت در کلید اتوماتیک را به صورت عملی توضیح دادیم و در ویدیوی پایین به تفاوت این دو رله میپردازیم، پس ویدیوی پایین را تا انتها مشاهده کنید.

تفاوت رله شنت و آندر ولتاژ

حال مروری میکنیم به تفاوت های این دو رله

رله شنت

همانطور که در ویدیوی بالا توضیح دادیم رله شنت در حالت عادی بوبین آن بی برق است و اگر ما در یک لحظه رله شنت را برقدار کنیم، مکانیزم مکانیکی رله عمل خواهد کرد و بلافاصله کلید تریپ میدهد و برق را قطع میکند.

از این قابلیت در حالت های مختلف میتوان استفاده کرد که به عنوان مثال برخی موارد را برای تا لیست میکنیم:

۱ میتوانیم سر راه رله شنت یک کلید اِمرجنسی نصب کنیم و با فشار دادن کلید، کلید اتوماتیک عمل خواهد کرد و قطع خواهد شد.

۲ میتوان خروجی ۱۶ رله کنترل فاز راه به رله شنت متصل کرد و هر زمان که کنترل فاز فالت داد بلافاصله کلید اتوماتیک عمل کند.

۳ میتوان کنترل بار نیز به رله شنت متصل کرد.

۴ میتوان از طربق ماژول اس ام اس یا ریموت کنترل یا هر  روش کنترل از راه دور دیگری به رله شنت فرمان داد و بلافاصله کلید اتوماتیک قطع خواهد شد.

تفاوت رله شنت و آندر ولتاژ

مدار استپ استارت با رله شیشه ای

توضیح مدار

همانطور که در ویدیوی بالا توضیح دادیم  رله ‌های شیشه‌ای یک بوبین دارد به همراه سه پلاتین که هرکدام از این پلاتین ها یک پیچ مشترک دارد و در خروجی هر پلاتین، یک پایه نرمال باز و یک پایه نرمال بسته به ما میدهد

ما از پایه نرمال بسته رله استفاده نمی کنیم و فقط از نرمال باز رله استفاده می کنیم و سیم بندی آن را طبق ویدیو بالا انجام دهید، هم برای مدار فرمان و هم برای مدار قدرت و به راحتی می‌توان از این مدار برای خاموش و روشن کردن فن یا پمپ آب یا هر مصرف کننده تک فاز دیگری استفاده کرد که از طریق شستی استپ استارت کنترل خواهد شد .



عکس مدار استپ استارت با رله شیشه ای

در دو تصویر زیر نقشه مدار فرمان و مدار قدرت استپ استارت با رله شیشه ای نیز مشاهده کنید.