آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

سیم کشی کنتاکتور


نصب کنتاکتور با شستی استپ و استارت نیز یک نوع مدار فرمانی هست که هنگام نصب کنتاکتور میتوان از آن برای روشن کردن کنتاکتور استفاده کرد چندی پیش یکی از کاربران کانال تلگرام کالنجی یه من پیام دادند که روش نصب فتوسل با کنتاکتور را یاد گرفتم ولی می خواهم بیشتر با کنتاکتور آشنا شوم و پیچ های زیادی روی کنتاکتور است که نمیدانم چطوری وصل می شود ما در مقاله روش نصب کنتاکتور ، روش نصب کنتاکتور با استفاده از کلید فرمان را توضیح دادیم حالا در این مقاله ی کالنجی  می خواهیم نصب کنتاکتور با شستی استپ و استارت را یاد بگیریم؛ با ما همراه باشید

 

 

نصب کنتاکتور با را روش نقشه خوانی

نصب کنتاکتور

 

 

بسیاری از افراد وقتی جمله ی  آموزش برق صنعی را در گوگل جستجو می کنند  با این نقشه ها مواجه می شوند  و اگر کسی واقعا بخواهد آموزش برق صنعتی را از نقطه صفر یاد بگیرید این نقشه ها برایش هیچ معنی و مفهومی ندارد وگاهاً از یاد گیری دست می کشد، آموزش برق صنعتی با روش نقشه خوانی مثل بالا  در ابتدا برای افراد دشوار است.

من به شما قول میدهم هیچوقت به این روش آموزش برق صنعتی و آموزش برق ساختمان  را یاد ندهم و با ما همراه باشید تا نصب کنتاکتور با شستی استپ و استارت به صورت کاملاً تصویری را  یاد بگیریم.

 

 

 

 

نصب کنتاکتور با استفاده از شستی استپ و استارت

نصب کنتاکتور

به تصویر بالا توجه کنید این نقشه، نقشه مدار فرمان کنتاکتور با شستی استپ و استارت است.

توضیح عکس: 

مدار فرمان:

در ابتدا یک سیم نول به A2 کنتاکتور میبریم سپس یک سیم فاز به فیوز وارد می شود(فیوز ۶ آمپر کافی است) و برق خروجی از فیوز به ۱۱ استپ استارت میرود سپس یک سیم از ۱۲ استپ استارت به ۲۳ کنتاکتور می رود، سپس یک سیم دیگر از ۲۳ کنتاکتور به ۱۳ استپ استارت می رود و بعد از آن یک سیم دیگر از ۱۴ استپ استارت به ۲۴ کنتاکتور می بریم و در نهایت از ۲۴ کنتاکتور به A1 کنتاکتور می بریم.

این مدار استپ و استارت است که برای قطع و وصل کنتاکتور از آن استفاده میکنیم، اگر این مدار فرمان برای تان کمی دشوار است یک راه بسیار آسان تر برای شما پیشنهاد می کنیم که هم در مصرف سیم شما صرفه جویی می شود و هم بسار ساده تر از این مدار است و یک خبر خوب: این مدار ساده دقیقا کار استپ و استار را انجام می دهد.( به لینک زیر مراجعه کنید)

 

 

 

مدار قدرت:

کنتاکتور ها سه ورودی و سه خروجی دارند کافیست سه فاز ورودی(۱-۳-۵) به یک فیوز سه فاز که برق دار است وصل کنید و سه خروجی کنتاکتور(۲-۴-۶) را به مصرف کننده سه فاز خود وصل کنید، اگر مصرف کننده شما تک فاز از است، نصب کنتاکتور های تک فاز را در مقاله زیر دنبال کنید( در مقاله زیر نصب مدار قدرت کنتاکتور به صورت تصویری نیز توضیح داده شده است.

کنتاکتور چیست ؟


کنتاکتور چیست ؟

کنتاکتور چیست ؟ در این مقاله از آموزش برق یاد خواهیم گرفت که  کنتاتور چیست ، در هنگام  استفاده از وسایل برقی ما نیاز داریم تا هر وقت که خواسیم آن وسیله را قطع یا وصل کنیم ، در هنگام استفاده از وسایل صنعتی مانند موتور ها یا لامپ ها و… یک نوع ابزار قطع وصل وسیله های برقی کنتاکتور ها است.

کنتاکتور چیست ؟

در تقسیم بندی  کنتاکتور ها به عنوان یک کلید وابسته به فرمان معرفی شده است چون عمل قطع و وصل کنتاکت های کنتاکتور توسط مدار فرمان انجام میشود و به عبارتی میتوان کنتاکتور ها را کلید های مغناطیسی وابسته به برق معرفی کرد.

انواع کنتاکتورها :

کنتاکتورها در اندازه های مختلف و ولتاژ های مختلف طراحی می شوند

از کنتکاتورهای ۲۴ ولت که بسیار کوچک هستند که توانایی قطع و وصل یک آمپر را دارند  وبه راحتی میتوانیم آن را در مشت بگیریم که به آنها رله می گویند تا کنتاکتورهایی که در طول و عرض یک متر وجود دارند و توانایی قطع و وصل چند هزار آمپر را دارند و کنتاکتور ها عموماٌ در تابلو برق صنعتی کاربرد زیادی دارند ولی در برق ساختمان هم کاربرد دارند چون می توانیم به وسیله کنتاکتور و یک محافط از کل وسایل برق منزل محافطت کنیم پیشنهاد میکنم این مقاله را که در این باره توضیح دادیم مطالعه کنید محافظت از برق منزل با یک کنتاکتور .

چرا این مقاله را نمی خوانید؟ روش نصب کنتاکتور

 

ساختمان داخلی کنتاکتورها :

کنتکاتور چیست

 

داخل کنتاکتورها از سیم پیچ یا بوبین و هسته ی مغناطیسی تشکیل شده است ، هسته ی مغناطیسی در کنتاکتورها دو تکه هستند که شامل یک هسته ی ثابت ویک هسته ی متحرک است و بوبین روی قسمت ثابت هسته نصب میشود اما قسمت متحرک هسته به وسیله ی فنر از کنتاکت های ثابت جدا نگه داشته شده است.

 

ساختمان بیرونی کنتاکتور ها:

کنتاکتور چیست

در نمای بیرونی کنتاکتورها تعدادی پیچ وجود دارد که سیم های برق به این پیچ ها متصل میشود روی قسمت پلاستیکی نارنجی رنگ در وسط آن وجود دارد وبه بوبین متحرک متصل است که رنگش با بدنه ی کنتاکتور متفاوت ست این قسمت یک نشانگر است که مشخص میکند وقتی کنتاکتور وصل است پایین میرود و وقتی هم سطح بدنه ی کنتاکتور باشد یعنی  قطع است.

طرز کار کنتاکتور:

وقتی بوبین ثابت  به وسیله ی کلید فرمان برق دار میشود خاصیت مغناطیسی به خود میگیرد و مانند یک آهن ربا قسمت متحرک هسته را جذب خود میکند از آنجایی که کنتاکت هایی در محل جذب قرار دارد که عمل قطع و وصل برق را برعهده دارد ، هنگام جذب دو هسته این کنتاکت ها به هم متصل میشود وکنتاکتور در حالت وصل قرار میگیرد.

تا اینجا کنتاکتور وصل شد از خاطر تان باشد در بالا گفتیم فنر هایی بین دو هسته وجود دارد کاربرد این فنر ها در هنگام قطع کنتاکتور است به این صورت که وقتی بوبین از طرف مدار فرمان تغدیه نشود برقش قطع میشود و فنر دو هسته را از یکدیگر جدا میکند تصور بکنید اگر فنری بین دو هسته وجود نداشته باشد هسته ی متحرک روی هسته ثابت باقی می ماند وبه همین ترتیب کنتکات هایی که به هسته متصل هستند هم وصل بودند وقطع نمی شدند .

چرا این مقاله را نمی خوانید؟ روش نصب کنتاکتور

 

مزایای استفاده از کنتاکتورها به جای کلیدها:

کنتاکتور ها قابلیت قطع وصل در دفعات زیاد را دارند و به همین ترتیب طول عمر بیشتری نسبت به کلید ها دارند

امکان صدور فرمان از چند محل به طوری که به تعداد نامحدود میتوان شستی های قطع و وصل برای یک کنتاکتور طراحی ونصب کرد

کنتاکتورها قابلیت طراحی مدار های فرمان اتوماتیک دارند نمونه ی بارز و ساده ی آن تایمر ها یا فتوسل ها است که بعد از نصب بدون دخالت انسانی عمل قطع و وصل برق انجام میشود.

سرعت قطع و وصل زیاد

امکان کنترل از راه دور و…

چرا این مقاله را نمی خوانید؟ روش نصب کنتاکتور

 

این مقاله ادامه دارد…


 

اموزش برق ساختمان یکی از پایه های آموزش برق در سایت کالنجی است و ما در این مقاله نیز قسمتی از اموزش برق ساختمان را یاد خواهیم گرفت، همان طور که چندی پیش در مقاله ی برق کشی ساختمان مسکونی توضیح دادیم برق کشی کلید تک پل رابررسی کردیم  و در این مقاله می خواهیم طریقه نصب پریز را بررسی کنیم.

همانطور که می دانید این مقاله در مورد اموزش برق ساختمان است و اموزش برق ساختمان یک بحث گسترده ای است لذا اگر سوالی در مورد اموزش برقساختمان داشتید به صورت دیدگاه در پایین این مقاله سوال خود را مطرح کنید تا من (محمود غفاری) به آن پاسخ دهم.

 
این مقاله را بخوانید: تفاوت سیم فاز و نول در برق

اموزش برق ساختمان : طریقه نصب پریز برق

تعویض پریزهای برق ساختمان

به راحتی می‌توانید پریز برق معیوب یا قدیمی خود را عوض کنید برای انجام این کار کافیست موارد زیر را انجام دهید:

۱-قطع کردن برق

 

اموزش برق ساختمان

حتماً فیوز برق را قطع کنید. از قطع بودن برق اطمینان حاصل نمایید، همانطور که در تصویر می‌بینید معمولاً فیوزها وقتی پایین باشند OFF یا خاموش هستند، در هر قسمتی از اموزش برق ساختمان قبل از  این که دست به تعویض یا اضافه کردن یک وسیله مثل کلید و پریز بزنیم باید ابتدا فیوز ها را خاموش کنیم تا ایمنی رعایت شود و دچار برق گرفتگی نشویم.

 

۲-جدا کردن پریز برق

 

اموزش برق ساختمان

 

صفحهٔ رویی و محافظ پریز را جدا کنید. با توجه به نوع پریز خود، ابزار مناسب انتخاب کنید، فازمتر یک ابزار مناسب جهت باز کردن قاب پریز است، برای این کار یک پیچی که بین دو سوراخ پریز قرار دارد را باز کنید در بعضی از پریز های برق پس از باز کردن این پیچ قاب به راحتی از پریز جدا نمی‌شود در چنین مواقعی قاب به‌صورت فشاری نیز محکم شده است که اگر فاز متر خود را زیر قاب ببرید وکمی بالا و پایین کنید قاب پریز جدا خواهد شد.

 
این مقاله را بخوانید: تفاوت سیم فاز و نول در برق

 

۳- جدا کردن سیم برق از پریز قدیمی

 

با پیچ گوشتی پیچ‌هایی که سیم‌ برق به آن وصل است را شل کنید و سیم را جدا کنید، در این مواقع سرِ سیم که لخت است فرسوده شده اگر سیم شما به اندازه کافی بود توصیه می‌کنم آن قسمتی از سیم که لخت است را بچینید و به وسیله سیم چین یا سیم لخت کن سیم‌ها را مجدد لخت کنید تا سیم بهترین رسانایی برق را داشته باشد و سیم برق را به پریز متصل کنید و پیچ ها را محکم ببندید. (در سیم برق، قسمتی که فرسوده شده باشد امکان داغ شدن سوختن سیم و پریز وجود دارد)

 

 

۴– بستن سیم‌ها به پریز جدید و نصب در قوطی برق

 

اموزش برق ساختمان

سیم‌ها را به پریز جدید متصل کنید و سیم برق را همانطور که به پریز قدیمی وصل بود به پریز جدید وصل کنید و پیچ را وقتی سیم در جای خود بود محکم کنید.

 

نکته: اگر جای دو سیم برق را جابجا بستید از نظر فنی مشکلی ایجاد نمی‌شود ولی بهتر است به همان طوری که بسته بود ببنید، اطمینان حاصل کنید که سیم، در زیر پیچ محکم شده باشد و باز نشود.

۵- بستن پریز

پریز و محافظ آن را کامل ببندید و پیچ‌ها را محکم کنید.

  منبع: آموزش برق

فرق سیم فاز و نول در برق


تفاوت سیم فاز و نول نیز یکی از مواردی است که هر کسی که میخواهد با برق و سیم کشی ساختمان سر و کار داشته باشد باید بداند ما در این مقاله تفاوت سیم فاز و نول را به صورت ساده بررسی میکنیم و به شما خواهیم گفت دقیقاً تفاوت سیم فاز و نول چیست؟ و منشأ این تفاوت را خواهیم دانست، هم چنین در این مقاله به شما می گوییم که تفاوت سیم فاز و نول در کجا و چگونه اتفاق می افتد.

تشخیص دادن سیم فاز و نول از یکدیگر

شاید شما با فاز متر کار کرده باشید یا شاید کار نکرده اید اگر از فاز متر استفاده کرده اید حتماً سیم فاز را از نول تشخیص داده اید پس اگر می دانید که کار با فاز متر چگونه است لطفاً به قسمت بعدی مقاله بروید چون ما در این قسمت کار با فاز متر را تو ضیح خواهیم داد.

برای این که در برق بتوانیم فاز را از نول تشخیص دهیم به ابزاری به نام فاز متر نیاز داریم فاز متر در الکتریکی ها موجود است، خوب برای تشخیص فاز از نول در پریز های برق سر فاز متر را در یکی از سوراخ های پریز قرار می دهیم و سر انگشت شست مان را به ته فاز متر می چسبانیم اگر لامپ فاز متر روشن شد یعنی آن سیم فاز است و اگر فاز متر روشن نشد چند احتمال وجود دارد:

  1. سوراخی از پریز که فاز متر در آن است سیم نول است
  2. پریز برق دار نیست 
  3. فاز متر خراب است

 

تفاوت سیم فاز و نول در چیست؟

همان طور که شما هم می دانید در برق (تک فار) به دو رشته سیم نیاز داریم  که همان فاز و نول هستند این دو همیشه در برق مکمل یک دیگر هستند؛ یعنی یکی از سیم ها برق در آن است  که همان سیم فاز است و سیم دیگر، برق را بر می گرداند که همان سیم نول است، سیم نول فقط سیم فاز را کامل می کند مانند یک جفت، و برقی در آن نیست، می توان آن را در روز لمس کرد ولی در شب این کار را نکنید چون یک برقی حدود ۷۰ ولت از آن عبور میکند که به آن برگشت فاز می گویند (توضیح برگشت فاز کمی کسل کننده و تخصصی است که از آن صرف نطر می کنیم ) و همانطو طور که در بالا گفتیم برای تشخیص دادن سیم فاز و نول از فاز متر استفاده می کنیم.

 

این مقاله را از دست ندهید: انواع سیم کشی ساختمان

منشأ تفاوت سیم فاز و نول در  برق از کجاست؟

 

تفاوت سیم فاز و نول

 

 

 

برای این که بدانید منشأ سیم نول در برق هایی که ما مصرف می کنیم کجاست، به تصویر بالا تو جه کنید، همان طور که می بینید سیم نول از مرکز سه سیم فاز به وجود می آید، شاید یک سوال در ذهن تان مطرح شود که چرا سیم نول وقتی که با سیم فاز وصل است برق دار نمی شود وبی خطر است؟ خوب این قانون بر می گردد به هندسه، وقتی سه سیم فاز با زاویه اختلاف فاز ۱۲۰ درجه(سیم های آبی در تصویر) کنار هم باشند مرکز آنها خنثی یا صفر می شود که در مرکز سه فاز یک سیم خارج می شود و از آن به عنوان نول استفاده می کینم.

تا حالا به ترانسفورماتور های تو محله ها تون توجه کردید؟ این ترانس ها فقط ۳ رشته ورودی دارند و وقتی برق رو کاهش می دهند ۴ خروجی به ما می دهند، به تصویر زیر توجه کنید تا درک بهتری از این قضیه داشته باشید و اینکه بدانید سیم نول از کجا به وجود میاد.

 

 

این مقاله را از دست ندهید: انواع سیم کشی ساختمان

تفاوت سیم فاز و نول

 

 

توضیخ عکس: وروودی ۳ فاز ۲۰ کیلو ولت که همان ۲۰ هزار ولت است ار پست های برق می آید به ترانس در محله ها و ترانس کارش این است که برق را کاهش بدهد و به دست مصرف کننده برساند، خروجی هم که ۴ عدد است یعنی ۳ فاز و یک نول که هر مصرف کننده ای بسته به نیاز خود میتواند از کنتور های یک فاز یا سه فاز استفاده کند.

سوال؟ پس چرا سیم های تیر برق تو محله ها ۵ رشته است؟

از پایین اگر در نظر بگیرید ۳ رشته پایینی، ۳ فاز است و چهارمین رشته فاز شهر داری است که برای چرغ معابر از آن استفاده می شود و پنجمین رشته نول است.

 

تفاوت سیم فاز و نول

منبع: آموزش برق