آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

چگونه شیر برقی را نصب کنیم و این که شیر برقی چه چیزی است


در ویدیوی بالا آموزش نصب شیر برقی را داده ایم

سلونوئید چیست؟

آن قسمت از شیر برقی که مکانیزم آن باز و بسته کردن شیر هست سلونوئید گفته می شود. سلونوئید از سه قسمت سیم پیج – قاب و سنبه سلونوئید تشکیل شده که قاب ها از لایه های ورق فولاد ساخته شده و موقع وصل شدن برق به سیم پیچ، قاب آهنربا می شود و باعث جذب سنبه و حرکت آن می شود و سنبه سلونوئید قسمت متحرک درونی سلونوئید محسوب می شود.

شیر برقی نمونه های مختلفی دارد مثل شیر برقی سروو – شیر برقی NC – شیر برقی NO و غیره. شیرهای برقی به صورت دو راهه، سه راهه، و چهار راهه درست می شوند که در سه راهه مثل کنتاکت رله یک ورودی یا مشترک و دو خروجی که یکی در حالت عادی باز و دیگری در حالت عادی بسته می باشد. و در شیر برقی چهار راهه انگار دو تا شیر برقی به هم وصل شده اند یعنی دو تا ورودی داریم و دو تا خروجی.


شرکت های برتر در حوزه اتوماسیون صنعتی و برق صنعتی

 

اتوماسیون صنعتی به اصطلاح خود کار سازی فرایند های صنعتی جهت افزایش دقت و سرعت عمل در تولید یکی ازمواردی از که به شدت در حال رشد است و در این مقاله به این موضوع خواهیم پرداخت که مفهوم اتوماسیون صنعتی چیست و شرکت های مطرح در حوزه اتوماسیون صنعتی کدام اند.

اتوماسیون صنعتی چیست ؟

اتوماسیون صنعتی به زبان ساده یعنی خودکار سازی فرایند های تولید که به وسیله کامپیوتر های قابل برنامه ریزی مانند plc ها و تجهیزاتی که به پی ال اسی ها متصل می شوند که قسمتی از آنها به پی ال سی فرمان می دهند و قسمتی هم از پی ال سی ها فرمان می گیرند که به اصطلاح به آنها ورودی و خروجی ها می گوییم که در آموزش انواع plc ها به این موارد پرداخته ایم نمونه بارز فرایند اتوماسیون صنعتی را در ربات های تصویر زیر می توان مشاهده کرد.

چرا در کالنجی به معرفی ۱۰ برند مطرح حوزه اتوماسیون صنعتی پرداخته ایم؟

از آنجایی که در کالنجی به آموزش برق میپردازیم و یک دسته از آموزش های سایت کالنجی را به اتوماسیون صنعتی هم اختصاص داده ایم این سوال از ما زیاد پرسیده می شود که چه برندی بهتر و با کیفیت تر است و یا چه برندی با توجه به کیفیت مطلوب،قیمت مقرون به صرفه ای دارد تا از آنها استفاده کنیم.

در این مقاله که ۱۰ کمپانی مطرح را ذکر کردیم هم بهترین ها را معرفی خواهیم کرد و هم برند هایی که با توجه به قیمت مناسب کیفیت رضایت بخش دارند.

۱- زیمنس (SIEMENS):

محبوب ترین و با کیفیت ترین شرکت سازنده تجهیزات اتوماسیون صنعتی از نگاه  مردم شرکت زیمنس آلمان است با توجه به این که در بخش های مهندسی پروژه و ساخت و ساز تا تولید هواپیما به عنوان یک شرکت مطرح به شمار می رود در بخش اتوماسیون صنعتی نیز به خوبی این کار را انجام داده است.

شرکت زیمنس علاوه بر خدمات فنی مهندسی که ارائه می دهد،

در حال حاضر موارد زیر را تولید می کند:

  • تجهیزات مخابراتی
  • تجهیزات نیروگاهی  و تولید انرژی برق
  • نورپردازی حرفه ای
  • تجهیزات پزشکی
  • لوازم خانگی
  • تجهیزات تابلو برق صنعتی
  • سیستم های اعلام حریق
  • سیستم های ریلی

۲-اشنایدر الکتریک (Schneider Electric):

یکی دیگر از کمپانی های سازنده تجهیزات اتوماسیون صنعتی شرکت اشنایدر الکتریک فرانسه است که در ایران به شدت از تجهیزات این برند استفاده می شود ناگفته نماند که مدل های فیک یا تقلبی تجهیزات با این اسم هم به وفور یافت می شود و ما بای د به طور صحیح قدرت  تشخیص اصل از قلابی را داشته باشیم.

شرکت اشنایدر الکتریک در حوزه خدمات نیز فعالیت می کند که از مهم ترین خدمات این شرکت،تاسیس خطوط انتقال، توزیع و تولید انرژی الکتریکی  از طریق راه اندازی نیرو گاه است.

شرکت اشنایدر الکتریک تجهیزات زیر را نیز تولید می کند:

  • انواع سنسور ها
  • تجهیزات تمام هوشمند اتوماسیون صنعتی
  • کنترل کننده های منطقی یا برنامه پذیر
  • منابع تغذیه بدون وقفه یا UPS
  • مدار شکن های قدرت یا دیژنکتور
  • تجهیزات تابلو برق صنعتی

۳-اِی بی بی (ABB):

شرکت ای بی بی یک شرکت مهندسی چند ملیتی است که دو کشور سوئیس و سوئد در این کمپانی سهیم هستند این شرکت هم یکی از نام آشناهای محبوب است که توانسته تجهیزاتی با کیفیت بالا را عرضه کند، شرکت ای بی بی هم مانند زیمنس یک کمپنای قدرتمند است که اتومبیل  های فرمول ۱ را نیز تولید کرده است

برخی از تجهیزاتی که شرکت ای بی بی تولید می کند را در پایین ذکر کرده ایم:

  • تجهیزات تابلو برق صنعتی
  • تجهیزات نیروگاهی مانند ترانسفورماتور های عظیم
  • اتومبیل های فرمول ۱
  • هواپیما و بخصوص هواپیما های خورشیدی
  • ربات هایی با دقت فوق العاده بالا

 

ادامه مطلب را در لینک زیر دنبال کنید:

http://kalengi.ir/industrial-automation/

سرو موتور چیست +کاربرد سرو موتور





سرو موتور چیست و چه کاربردی دارد و معرفی انواع سرو موتورها موضوع این آموزش ما در بخش آموزش اتوماسیون صنعتی در کالنجی است،سرو موتور ها دستگاهاییی که نیاز به الکتروموتور با دقت فوق العاده بالا دارند استفاده می شود و این دقت در جهت های مختلف و زوایای مختلف و سرعت مختلف با دقت در بالا عمل مد نظر ما را انجام می دهد.

سرو موتورها اغلب قطر آنها کم و درازای آنها زیاد است، حال به این سوال می پردازیم که سرو موتور چیست و چه کاربردی دارد!

سرو موتور چیست ؟

سرو موتور (servo motor) به صورت کلی یک الکترو موتور هست که یک سری مدارات الکترونیکی مانند درایو ها در کنار آن قرار دارد و الکترو موتور حاوی شفت عمل گردش را به عهده دارد و تجهیزات الکترونیکی هم وظیفه دقت دادن به الکترو موتور را بر عهده دارند و این دقت شامل کنترل زاویه،کنترل شتاب،کنترل سرعت و … می شود.

سرو موتور ها در انواع گیربکس دار و بدون گیر بکس وجود دارند و در اندازه های خیلی کوچک تا اندازه های بزرگ تولید می شوند که اندازه های کوچک در پروژه های رباتیک و تجهیزات مکاترونیکی استفاده شده و اندازه های بزرگ هم در ساخت تجهیزات صنعتی مانند دستگاه های CNC استفاده می شود.

 http://kalengi.ir/servomotor/