آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

بانک خازن را بهتر بشناسید

 

بانک خازنی چیست و چرا از بانک خازنی در بعضی اماکن ها استفاده می شود شاید شنیده باشید که با گذاشتن بانک خازنی در کنار تابلو برق مصرف برق آن مجموعه کاهش پیدا میکند!

در این آموزش به بانک خازنی میپردازیم و خواهیم گفت بانک خازنی چیست و درک درستی از نحوه عملکرد بانک خازنی را در مدار را یاد خواهیم گرفت.

بانک خازنی چیست ؟

معمولاً در واحد های صنعتی و به طور کلی جاهایی که مصرف کننده آنها سلفی میباشد علاوه بر توان اکتیو از توان راکتیو هم استفاده میکند.

به طور مثال : سیم پیچ الکترو متور برای انجام کار و کار کرد متور هم از توان اکتیو ( توان مفید ) و هم از توان راکتیو ( توان غیر مفید ) مصرف میکند و در نتیجه با روشن شدن متور از توان راکتیو هم استفاده می کند و لازم به ذکر است که شبکه برق توان اکتیو یا مفید را به ما داده و اگر توان راکتیو را از شبکه برق بخواهیم چون جریان بیشتری از اداره برق مصرف میکنیم به همان نسبت هم باید هزینه بیشتری به اداره برق بپردازیم.

در یک کلام ساده بانک خازن توان غیر مفید یا راکتیو را وارد مدار ما میکند و با این وجود ما توان غیر مفید که برای راه اندازی الکترو متور نیاز داریم از شبکه برق نمیگیرم و این کار توسط بانک خازن انجام می شود و با این کار انگار باری از دوش شبکه برق برداشته ایم که هم به نفع ما هست چون هزینه قبض برق مان کمتر می شود و هم به نفع اداره برق است چون فشار کمتری روی شبکه برق می آید.

بانک خازنی چیست ؟ ( مثال )

برای درک بیشتر ضریب قدرت و تاثیر آن بر سیستم های الکتریکی به مثال زیر توجه نمایید:

فرض کنید کنید یک دونده بر روی سطح افقی و بدون شیب در حال دویدن است و قرار است از نقطه A به نقطه  B  برود و در این حالت ، راندمان مصرف انرژی در بالا ترین سطح خود است و به عبارت دیگر توان و انرژی شخص به صورت مفید مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به عبارت تخصصی از توان اکتیو و مفید استفاده شده است.

 

بانک خازنی چیست

 

حالا به حالت دوم توجه کنید :

شخص بر روی یک سطح شیب دار در حال دویدن است و قرار است باز هم از نقطه A به نقطه B  برود چون سطح شیب دار است شخص برای رسیدن به نقطه B  باید توان خود را دو چندان کند تا به مقصد برسد یعنی توان مفید می شود دویدن و به مقصد رسیدن، و توان غیر مفید می شود بالا رفتن از سطح شیب دار و به مقصد رسیدن ، در حالت دوم شخص هم از توان مفید و هم از توان غیر مفید خود استفاده کرده.

بانک خازنی چیست

در مصرف کننده های سلفی هم به این صورت است که توان غیر مفید مصرف می شود و به همین خاطر از بانک خازن استفاده می شود تا بانک خازنی بیاید و توان غیر مفید به شبکه اعمال می کند.

منبع : http://kalengi.ir/bank-khazani/

نصب کلید حرارتی

کلید حرارتی چیست ؟ و چه کاربردی دارد؟ شاید برایتان سوال پیش بیاید که کلید حرارتی چیست ، ما در آموزش های قبل گفتیم که کنتاکتور چیست وروش نصب کنتاکتور را توضیح دادیم و در این اموزش قرار است بدانیم کلید حرارتی چیست و در چه جاهایی مورد استفاده قرار میگیرد.

کلید حرارتی چیست ؟

کلید های حرارتی یا به عبارت دیگر کلید های محافظ موتور که در اصطلاح تخصصی به کلید های MPCB نیز معروف هستند

از جمله کلید هایی هستند که قابل قطع زیر بار هستند و برای روشن و خاموش کردن الکترو موتور های سه فاز مورد استفاده قرار میگیرد حالا به بیان ساده گفتیم که کلید حرارتی چیست حالا به عملکرد کلید حرارتی می پردازیم.

 

کلید حرارتی چیستکلید حرارتی چیست

کلید حرارتی چه تفاوتی با بیمتال دارد؟

عملکرد کلید های حرارتی تقربیا شبیه بی متال است و کارش حفاظت در برابر اختلات جریان است مانند بی متال، اما یک سری تفاوت هایی بین بی متال وکلید حرارتی است که موجب شده کلید های حرارتی بهتر از بی متال ها باشند و ضریب امنیت آن بیشتر از بی متال باشد حال به این تفاوت ها  می پردازیم:

۱ بی متال مدار فرمان را قطع میکند ( از طریق پیج های ۹۵ – ۹۶ ) ولی کلید حرارتی مستقیماً سه فاز مدار قدت را قطع می کند و باعث قطع شدن موتور می شود.

۲ کلید حرارتی هم از جریان حراتی محافظت میکند و هم از جریان مغناطیسی در صورتی که بی متال فقط از جریان حرارتی محافظت می کند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که جریان مغناطیسی و جریان حرارتی چیست و چه تفاوت با هم دارند؟

به بیان ساده وقتی یک الکترو موتور در اثر تحمل بار اضافه جریانش بالا میرود موتور داغ می کند که به این اتفاق می گویند بالا رفتن جریان حرارتی و وقتی الکترو موتور در اثر اتصال کوتاه بین دو فاز یا اتصال بدنه و فاز و یا فاز و نول و هر کدام از این موارد داغ کند می گویند جریان مغناطیسی  بالا رفته

حالا با این دو مورد آشنا شدیم میریم سراغ مشخصات کلید های حرارتی.

مشخصات کلید حرارتی

۱ دارای شستی قطع و وصل یا کلید ۰-۱ می باشند برای کنترل دستی

۲ مانند بیمتال ها دارای درجه تنظیم جریان میباشد ( درجه آن را معمولاً ۱۰ درصد بیشتر از جریان نامی موتور تنظیم میکنند)

۳ دارای کلید تست می باشند برای تست سالم بودن کلید

۴ دارای ۳ فاز قدرت است ورودی به برق و خروجی آن به موتو وصل می شود

قابلیت های کلید حرارتی

۱ قابل قطع و وصل زیر بار می باشند

۲ قابلیت تنظیم دقیق امپر در یک بازه را دارند

۳ در صورت ایجاد اضافه بار موتور را مستقیم  قطع می کنند و نیاز به کنتاکتور جهت فرمان دادن ندارند.

 

کلید حرارتی یا کلید حافظ موتور را میتوان به عنوان بهترین محافظ موتور نام برد

ولی یک عیب دارد که این نوع کلید ها فقط تا بازه ۱۲۵ آمپر تولید می شود

 http://kalengi.ir/mpcb/

آموزش تابلو برق صنعتی

مدل اموزش چگونه است؟

مدل آموزش پروژه محور است یعنی ما امده ایم از نقطه صفر یک نقشه را تحلیل می کنیم، علایم و شماره هایی که در نقشه برق صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد را به شما خواهیم گفت سپس نقشه مدار فرمان را طراحی میکنیم و پس از آن به تحلیل و طراحی نقشه مدار قدرت می پردازیم
تا شما در نقشه خوانی و اجرای نقشه برق صنعتی مسلط شوید
اگر شما می خواهید در برق صنعتی به عنوان یک متخصص حرفی برای گفتن داشته باشید و پروژه های تابلو برق صنعتی بگیرید و در نهایت از این راه کسب در آمد کنید پیش نیاز همه این کار ها این است که بتوان به نقشه خوانی برق صنعتی مسلط شد

با تهیه این آموزش دقیقا چه چیزی دریافت میکنم؟

در ویدوی اول: با المان های به کار رفته در نقشه آشنا می شوید و نحوه شماره گذاری و حروف های نقشه برق صنعتی را یاد خواهید گرفت

در ویدیوی دوم: اصول طراحی نقشه برق صنعتی را به شما خواهیم گفت که ۵ اصل اساسی است برای نقشه خوانی و طراحی نقشه برق صنعتی

در ویدیوی سوم: به صورت کامل در مورد مدار فرمان صحبت میکنیم و مثال برا شما می آوریم و مدار فرمان را ازابتدا تا انتها تحلیل میکنیم و نکات ریزی به شما خواهیم گفت که در درمورد آن صحبت نشده است و حتی در اموزش های رایگان وبسایت هم چیزی در این باره نگفتیم

و در ویدیو ی چهارم : به نقشه خوانی مدار قدرت خواهیم پرداخت و به شما خواهیم گفت که چگونه نقشه مدار قدرت را تحلیل کنید و بخوانید

درانتها هم یک فایل pdf: که مثال و نقشه هایی که در ویدیو آورده ایم درون ان است را دریافت خواهید کرد و با یک مرور میتوانید نقشه های برق صنعتی را یاد بگیرید

 

اطلاعات بیشتر

http://kalengi.ir/product/naqshe/

 

نصب کنتاکتور با دو شستی استپ استارت مجزا !

نصب کنتاکتور با یک شستی استپ استارت را در آموزش های قبل توضیح دادیم، حالا داستان از این قرار است که اگر ما بخواهیم یک کنتاکتور را از چند نقطه مختلف کنترل کنیم چه باید کرد؟

در این آموزش نصب کنتاکتور  با دوشستی استپ و استارت را یاد خواهیم گرفت و به شما خواهیم گفت که اگر بیش از ۲ شستی استپ و استارت برای خاموش و روشن کردن یک کنتاکتور هم نیاز بود چه باید کرد، پس با ما همراه باشد 

http://kalengi.ir/install-contactor2/

معرفی تجهیزات برق صنعتی

اگر قصد دارید تابلو برق را مونتاژ کنید و با مونتاژ تابلو برق کسب درآمد کنید این محصول برای شما تولید شده است.

اطلاعات جسته گریخته مانند سایر اطلاعات های رایگان در اینترنت فراوان هستند ولی اگر می خواهید یک پارچه و کامل با تجهیزات برق صنعتی آشنا شوید و کاربرد آنها را بدانید و با نحوه عملکرد هر قطعه از قطعات برق صنعتی آشنا شوید این آموزش برای شما طراحی شده است.

با تهیه این محصول دقیقاً چه چیز هایی یاد خواهید گرفت؟

 ابتدا در ویدیوی اول بحث کلید ها  و تجهیزات حافظتی را بیان خواهیم کرد تقریباً هر کلیدی که در بازار ایران کاربرد دارد را در این محصول معرفی می کنیم سپس نحوه عملکرد این کلید ها به شما خواهیم گفت و پس از آن کاربرد این کلیدها در جاهای مختلف را به شما خواهیم گفت عملاً با یک تیر سه نشان بزنید!!!

 در قسمت دوم از این آموزش تجهیزات فرمان  و تجهیزات الکترونیکی را معرفی میکنیم و نحوه کار این تجهیزات و محل کاربرد شان در برق صنعتی یاد خواهید گرفت

 و در ویدیو ی سوم با تجهیزات مونتاژ تابلو برق از ریز و درشت را معرفی می کنیم تا به مونتاژ تابلو برق مسلط شوید!

  یک pdf که در آن تجهیزات را به همراه تصویر معرفی کرده ایم را دریافت خواهید کرد تا پس از مشاهده ویدیو هر وقت که به این pdf نگاهی بیاندازید کاربردشان را بخاطر بیاورید و در نهایت در قسمتی از پایه و بنیان برق صنعتی یعنی آشنایی با تجهیزات برق صنعتی متخصص شوید.

 

اطلاعات بیشتر: http://kalengi.ir/product/electrical-equipment