آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

آموزش برق ساختمان و آموزش برق صنعتی

منبع این وبلاگ وبسایت کالنجی( آموزش برق) با آدرس kalengi.ir است و در زمینه ی آموزش برق فعالیت میکند

انواع تابلو برق صنعتی

 

انواع تابلو برق صنعتی موضوع آموزش ما در این قست از برق صنعتی در کالنجی است و قرار است با انواع تابلو برق صنعتی از لحاظ ابعاد استاندارد آشنا بشویم.

انواع تابلو برق صنعتی از لحاظ ابعاد

تابلو های برق صنعتی در اندازه و ابعاد مختلف طراحی و تولید می شود که اگر با ابعاد استاندارد تابلو برق صنعتی آشنا شویم به راحتی می توانیم تابلوی مورد نیاز مان را انتخاب کنیم.

گر چه در بعضی مواقع  ممکن است تابلو برقی که ما مد نظرمان است خارج از سایز استاندارد باشد و در چنین شرایطی می توانیم تابلو های سفارشی با ابعاد مورد نیاز هم بسازیم یا سفارش دهیم ولی بهتر است با انواع تابلو برق صنعتی از لحاظ ابعاد استاندارد آشنا بشویم و طبق استاندارد تابلو خود را انتخاب و مونتاژ کنیم.

ما در این آموزش با استاندارد ریتال آلمان ( rittal ) ابعاد را لحاظ کرده ایم،همانطور که می دانید ریتال یک شرکت معتبر آلمانی است که در زمینه تابلو برق فعالیت می کند.

در آموزش تابلو برق صنعتی به صورت عملی با مونتاژ کردن تابلو برق آشنا شدیم در پایین هم تصویر ابعاد استاندارد تابلو برق و صفحه مونتاژ تابلو را مشاهده می کنید.

انواع تابلو برق صنعتی

انواع تابلو برق صنعتی به چه صورت است؟

یک تابلو برق از جهات مختلف می توان آن را بخش بندی کرد که ما در بالا از لحاظ ابعاد استاندارد به انواع تابلو برق صنعتی پرداخته ایم و اگر بخواهیم از جهات مختلف به انواع تابلو برق صنعتی بپردازیم در این مقاله نمی گنجد و یک مبحث طولانی خواهد شد ولی خلاصه ای از انواع دسته بندی تابلو برق را در ادامه با هم مرور خواهیم کرد:

دسته اول : بر اساس عملکرد تابلو برق است که بدانیم تابلو برق ما مثلاً یک تابلو راه اندازی الکترو موتور است یا تابلو plc است یا تابلو بانک خازنی یا تابلو های توزیع و … است.

دسته دوم: بر اساس محل نصب است که در محوطه باز یا بسته است.

دسته سوم: بر اساس ایستایی تابلو برق ما است که به تابلو های ایستاده یا دیواری می رسیم که در بالا هم در جدول ذکر کرده ایم.

دسته چهارم: بر اساس شکل ظاهری و ساختمان کلی تابلو برق است که تابلو تماماً در یک محفظه باشد یا مثلا باسبارها و تجهیزات فرمان و المان های مختلف هر کدام در یک ستون از تابلو های ایستاده باشد و یا تابلو های کشویی .

همانطور که گفتیم در دسته بندی بالا ما به صورت خلاصه توضیحی دادیم از انواع تابلو برق صنعتی و کاربرد آنها،ولی هر کدام از این دسته بندی ها خودش به تنهایی خیلی بیشتراز اینها توضیح نیاز دارد که دراین مقاله نمی گنجد.

منبع: انواع تابلو برق صنعتی

انواع پی ال سی ها

انواع پی ال سی ها در مدل های مختلف و با شرکت های سازنده مختلف وجود دارد که در این آموزش اتوماسیون صنعتی به انواع پی ال سی ها خواهیم پرداخت و پس از این که با انواع پی ال سی ها آشنا شدیم به مزایا و معایب هر کدام از  انواع PLC ها نسبت به هم خواهیم پرداخت.

پی ال سی چیست ؟

قبل ازاین که وارد مبحث شویم یک تعریف مختصر از پی ال سی ها می کنیم تا یک ذهنیت کلی از این وسیله داشته باشیم؛

پی ال سی یک وسیله ای است که قابلیت برنامه ریزی داخلی دارد و به اصطلاح منطق پذیر است و ما با دادن یک برنامه نرم افزاری، فرمان های مد نظر مان را در پی ال سی برنامه ریزی می کنیم این فرمان میتواند از طریق  انواع سنسورهای صنعتی به پردازنده داده شود و با دادن فرمان ورودی به پی ال سی، در خروجی می توانیم در زمان و مکان مناسب از پی ال سی فرمان های از قبل برنامه ریزی شده را دریافت کنیم.

انواع پی ال سی ها به چند دسته تقسیم می شود

اصولاً کل پی ال سی ها با هر شرکت سازنده ای چهار مدل پی ال سی می سازند که این چهار مدل پی ال سی با نام های مختلف در هر شرکت سازنده شناخته می شود.

1 مینی پی ال سی ها(mini PLC)

 

کوچک ترین نوع پی ال سی که به پی ال سی های مینی معروف هستند و کار همان پی اس های بزرگ را انجام می دهند با محدودیت های وروردی و خروجی کمتر

و در شرکت های سازنده مختلف این نوع را با اسم های متفاوتی نام می برند مثلا در شرکت امرون به این مدل پی ال سی ها زِن می گویند.

در اغلب مینی پی ال سی ها یک صفحه کوچک با تعدادی دکمه وجود دارد که علاوه بر برنامه ریزی با کامپیتور توسط همین صفحه کوچک و دکمه هم میتوان به پی ال سی برنامه داد.

این پی ال سی ها در مدل زیمنس به PLC LOGO   معروف است.

این نوع پی ال سی ها ورودی و خروجی های کمی دارد( نهایتاً40 ورودی خروجی) و در پروژه های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

[stextbox id='black' direction='rtl' image='null']همچنین بخوانید انواع سنسور ها در برق صنعتی[/stextbox]

2 پی ال سی های کمپکت(Compact PLC)

این نوع پی ال سی ها همانطور که از نامش هم پیدا است به صورت کامپکت است یعنی هر سه بخش تغذیه،سی پی یو یا پردازنده و بخش ورودی خروجی ها داخل یک باکس قرار دارد.

شرکت های سازنده پی ال سی های کمپکت، در مدل های گوناگون از این نوع پی ال سی را ساخته اند که برخی از آنها امکانات خاصی ندارد و برخی هم دارای امکانات سخت افزاری بیشتر و امکانات نرم افزار قوی تر است.

این پی ال سی ها در مدل زیمنس به S7-200 معروف است.

این نوع پی ال سی ها ورودی و خروجی های بیشتری نسبت به مینی پی ال سی ها دارد (تا 300 ورودی خروجی) و در پروژه های متوسط استفاده می شود.

3 پی ال سی های ماژولار (Modular PLC)

این نوع پی ال سی ها نیز همناطور که از نام شان هم مشخص است به صورت ماژول ماژول می باشد، به این صورت که سه بخش اصلی آن از هم جدا می شود و میتوانیم ماژول های تغذیه،سی پی یو و ورودی خروجی ها را در کنار هم بچینیم تا تشکلی یک پی ال سی بدهد.

این نوع پی ال سی ها نیز از کارت های سخت افزاری مختلف پشتیبانی می کند.

پی ال سی های ماژولار مزینی که نسبت به دو مدل بالا دارند این است میتوانیم چندین ماژول ورودی خروجی را به آ ن اضاف کنیم و دست ما در پروژه باز است،این که چه مقدار ورودی خروجی را میتوانیم به این نوع پی ال سی ها اضافه کنیم به قدرت پردازنده ما بستگی دارد ولی نهایتاً تا 2000 ورودی خروجی را میتوانیم از این پی ال سی ها داشته باشیم.

این پی ال سی ها در مدل زیمنس به S7-300 معروف است.

نکته: در انتهای این نوع پی ال سی ها یک قاب انتهایی میبایست بسته شود تا پی ال سی تکمیل شود و در غیر این صورت پی ال سی کار نخواهد کرد.

 

4 پی ال سی های رک (Rack PLC)

این نوع پی ال سی ها مانند پی ال سی های ماژولار است  با این تفاوت که به صورت عمودی نصب  میشود و پشت آن یک ماژول مرکزی وجود دارد که رابط تمام ماژول ها و ورودی خروجی ها به هم است ولی در پی ال سی های ماژولار تمام تجهیزات به هم وصل می شود ولی در پی ال سی های رک همانطور که گفتیم تمام تجهیزات به ماژول مرکزی متصل می شود.

این پی ال سی ها در مدل زیمنس به S7-400 معروف است.

این پی ال سی ها هم برای پروژهای بزرگ که ورودی خروجی زیادی لازم دارد مورد استفاده قرار می گیرد و میتوانیم تا 5000 ورودی خروجی با این پی ال سی ها داشته باشیم.

http://kalengi.ir/allplc/

 

پلاک خوانی موتورهای الکتریکی

پلاک خوانی موتورهای الکتریکی



پلاک خوانی موتورهای الکتریکی شاید در مواردی که شکل پلاک ها تغییر کند کمی گیج کننده باشد ولی در اغلب مواقع پلاک خوانی موتورهای الکتریکی و پلاک خوانی پمپ اب ها تفاوت چندانی ندارد

پلاک خوانی موتورهای الکتریکی با تصویر

پلاک خوانی موتورهای الکتریکی

در پلاک بالا مواردی که  وجود دارد را بررسی می کنیم تا با  پلاک خوانی موتورهای الکتریکی آشنا شویم.

TYPE: مدلی که شرکت سازنده برای آن در نظر می گیرد.

PH: نشان دهنده موتور سه فاز یا تک فاز است.

KW: توان نامی  الکترو موتور

(HP: توان موتور به واحد اسب بخار است که دراین پلاک ذکر نشده است)

V: نشان دهنده ولتاژ کاری الکترو موتور و نحوه راه اندازی است که به روش ستاره، مثلث یا ستاره مثلث راه اندازه شود، در تصویر زیر به این مورد پرداخته ایم در چه حالت هایی موتور باید در حالت ستاره مثلث راه اندزی شود.

مدار ستاره مثلث اتوماتیک

HZ: نشان دهنده فرکانس کاری الکترو موتور است که معمولا ۵۰ یا ۶۰ هرتز(HZ) است -فرکانس را با F  نمایش می دهند و واحد آن هرتز است.

A: نشان دهنده جریانی است که الکترو موتور در حالت های ستاره و مثلث از شبکه دریافت میکند.

RPM: تعداد دور الکترو موتور در یک دقیقه است مثلا در پلاک بالا در هر دور، ۱۳۸۵ دور می چرخد.

cosφ: واحد اختلافی است که  بین ولتاژ و جریان به وجود می آید، هر چه این عدد به ۱ نزدیک تر باشد بهتر است  و نشان دهنده کیفیت ساخت الکترو موتور محسوب می شود.

S: شرایط روشن بودن موتور را به ما می گوید که موتور در حالت دایم می تواند کار کند یا به صورت لحظه ای و موقت- s1 حالت دائم  و s2 حالت موقت است.

CL: حرارت مجاز الکترو موتور محسوب می شود که در عکس بالا هم به آن اشاره کرده ایم و اگر دمای الکترو موتور از حد مجاز خود بیشتر شود موتور ما آسیب خواهد دید.

IP: درجه حفاظت تجهیزات الکتریکی یا استاندارد IP نشان دهنده تحمل فیزیکی الکترو موتور در شرایط محیطی مختلف است.

YEAR: سالی که این الکترو موتور تولید شده است.

NO:شماره سریال یا شماره ساخت الکترو موتور.

IEC:نشان دهنده این است که این الکتورموتور تحت استاندارد بین المللی IEC با شماره ۶۰۰۳۴ طراحی و ساخته شده است.

KG:وزن الکترو موتور را در این قسمت قید می کنند.

پلاک خوانی موتورهای الکتریکی

 

 


 

 

آموزش خانه هوشمند بدون برنامه نویسی




آموزش خانه هوشمند به روش های مختلفی وجود دارد  که در تمام آن روش ها می بایست شما برنامه نویسی خانه هوشمند را یاد بگیرید که هر شرکت سازنده برنامه خاص خودش را دارد، اما در این آموزش خانه هوشمند ما یک روش بدون برنامه نویسی را برایتان پیدا کرده ایم و یک شرکت سازنده که کار را آنقدر برای شما آسان کرده که خیلی سریع می توانید این علم را یاد بگیرید.

حتی اگر کامپیوتر ندارید، چون فقط ما در این روش آموزش خانه هوشمند، فقط به گوشی موبایل اندروید یا آیفون نیاز داریم.

خانه هوشمند چیست ؟

آموزش خانه هوشمند را اگر به صورت خلاصه بخواهیم یک توضیحی در موردش بدهیم، خانه هوشمند به خانه ای گفته می شود بتوان در آن درب و پنجره، صوت، تصویر،روشنایی،سیستم های تهویه،کلید و پریز ها و… به صورت کاملا هوشمند تحت کنترل ما باشد و از طریق موبایل بتوانیم تجهیزات داخل منزل را کنترل کنیم،طبق نیاز اعلان هایی به موبایل ما داده شود یا بتوانیم سناریور ایجاد کنیم، منظور از سناریور انجام چند کار متوالی در یک حالت خاص  است، مثلاً سناریوری خروج از منزل که وقتی می خواهیم از منزل خارج شویم با یک کلیک روی موبایل یا لمس یک دکمه درب ها باز شود، و پس از خروج درب بسته شود ، پرده ها کشیده شود و پس از قفل درب سیستم امنیتی فعال شود و هر فرایندی که ما دوست داریم می توان ایجاد کرد.

آموزش خانه هوشمند بدون برنامه نویسی به چه صورت است؟

آموزش خانه هوشمند بدون برنامه نویسی به این صورت است که به کامپیوتر جهت برنامه نویسی خانه هوشمند نیازنیست و کار به آسانی توسط نرم افزار اندروید یا آیفون صورت می گیرد و صرفا ما تجهیزات را در خانه متصل می کنیم و در نرم افزار نصب شده روی موبایل، آن تجهیز را انتخاب و متصل می کنیم.

آیا آموزش خانه هوشمند برای من مناسب است؟

اگر شما یک برق کار ساختمان هستید قطعاً برایتان مناسب است چون حوزه خانه هوشمند، یک بازار بکر است که اکثر برق کاران ساختمان از این حوزه غافل هستند و شما با یاد گیری این مبحث یک راه درآمدی جدید برای خود ایجاد خواهید کرد که سایر برق کارها از این مورد غافل هستند.

با تهیه محصول خانه هوشمند دقیقاً چه چیز دریافت میکنم ؟

 ویدیوی ۱: در این ویدیو، با تمام تجهیزات به کار رفته در سیستم سیستم خانه هوشمند آشنا خواهید شد و به همراه شکل واقعی آنها، کاربردشان را به شما توضیح خواهیم داد.

ویدیوی ۲: در این ویدیو نحوه تهیه کردن تجهیزات خانه هوشمند را به شما توضیح خواهیم داد.

ویدیوی ۳ : در ویدیوی آخر هم نحوه دانلود آخرین نسخه نرم افزار از طریق شرکت سازنده رابرایتان معرفی می کنیم.

فایل ۴ : یک کتاب الکترونیکی هم در کنار این ویدیو ها قرار داده ایم که نحوه تنظیم کردن نرم افزار با تجهیزات را توضیح داده است.

علاوه بر موارد بالا نرم افزار های مورد نیاز نیز برای تان داخل بسته قرار داده ایم

آیا تجهیزاتی که در این آموزش معرفی می کنید را می توانیم تهیه و اجرا کنیم؟

بله خوشبختانه تجهیزاتی که در این آموزش با آن ها آشنا میشوید در ایران نمایندگی دارد و براحتی می توانید با نمایندگی آن در ایران تماس بگیرید و تجهزات مورد نیاز تان را سفارش دهید. و در ویدیو به این مورد هم خواهیم پرداخت.

چرا این آموزش را ارزان قرار داده اید؟

در این آموزش علاوه بر یک ویدیوی ۳۵ دقیقه ای که برایتان آموزش داده ایم و تجهیزات خانه هوشمند را تک به تک معرفی کرده ایم و کاربرد هر کدام را گفته ایم؛

کتاب و منابع فارسی که دراین حوزه وجود دارد هم برایتان در بسته قرار داده ایم این کتاب در نسخه الکترونیکی به صورت رایگان توسط نویسنده منتشر شده است و ما این منابع را به شما معرفی خواهیم کرد،و به همین خاطر قیمت این بسته را ارزان قرار داده ایم.

مشخصات محصول

زمان و محتوای آموزش : ۳۵ دقیقه آموزش ویدیویی + یک جلد کتاب pdf به زبان فارسی+ نرم افزار اندروید

مدرس ویدیو های دوره: محمود غفاری

مخاطب: برق کاران ساختمان

مبلغ سرمایه گذاری: ۲۹ هزارتومان

درباره مدرس آموزش ویدیویی هوشمند سازی ساختمان

 

محمود غفاری

مدرس این دوره محمود غفاری است که برخی از سوابق او به شرح زیر است:

– نویسنده کتاب شوک الکتریکی

– کارشناس تابلو برق صنعتی

– نویسنده مقالات وبسایت کالنجی

– ۶ سال تجربه کاری در حوزه برق صنعتی و برق ساختمان

-برگزار کننده دوره های غیر حضوری آموزش برق صنعتی

-نویسنده بیش از ۶۰ مقاله تخصصی در زمینه برق

 

 

 

 

ضمانت رضایت شما از این محصول

من محمود غفاری  این ضمانت را به شما می‌دهم که در صورت عدم رضایت شما از مطالب ارائه شده در این محصول، تمام مبلغ پرداختی را با رضایت کامل به شما بازگردانم از این بابت آسوده باشید که هیچ ریسکی انجام نمی‌دهید.ضمانت

 

اطلاعات بیشتردر لینک زیر

http://kalengi.ir/product/smart/

اتوترانسفورماتور چیست


اتوترانسفورماتور چیست ؟ ترانس ایزوله چیست ؟ معایب و مزایای اتوترانسفورماتور نسبت به ترانس ایزوله در چه چیزی است؟  در این آموزش برق صنعتی در کالنجی به این سوالات خواهیم پرداخت و یاد خواهیم گرفت که اتوترانسفورماتور چیست  و چه تفاوت هایی بین اتوترانس و ترانس ایزولهوجود دارد.

ترانسفورماترو یا ترانس ایزوله چیست ؟

قبل از این که به این موضوع بپردازیم که اتوترانسفورماتور یا ترانس ایزوله چیست ، باید به صورت خلاصه یک تعریف مختصر از ترانسفورماتور داشته باشیم.

ترانس ایزوله تشکیل شده است از یک هسته آهنی و دو رشته سیم عایق که این سیم ها به دور هسته آهنی پیچیده می شود و  با اعمال کردن برق به دو سر یکی از رشته های سیم، در خروجی می توانیم از سیم دوم ولتاژ دریافت کنیم ، به سیم پیچی که به آن برق وردوی اعمال می کنیم، سیم پیچ اولیه می گویند و به سیم دوم که خروجی از آن دریافت می کنیم سیم پیچ ثانویه می گویند؛

به شکل زیر توجه کنید:

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید ترانسفورماتور های ایزوله چهار رشته سیم دارد یعنی دو ورودی و دو خروجی، و این دو سیم هیچ ارتباط الکتریکی با هم ندارند.

برقی که در  خروجی یا سیم پیچ ثانویه دریافت می کنیم، توسط میدان مغناطیسی ایجاد شده در هسته آهنی، با انرژی مغناطیسی منتقل می شود و از لحاظ الکتریکی  عایق می باشد که به اصطلاح به این نوع ترانس ها، ترانسفورماتور ایزوله می گویند.

اتوترانسفورماتور چیست ؟

اتوترانسفورماتو ها که به ترانس های صرفه ای نیز معروف هستند، کار ترانسفورماتور ایزوله را برای ما انجام می دهد با چند تفاوت که در پایین به مزایا و معایب ان خواهیم پرداخت.

اتوترانسفورماتور ها بر خلاف ترانسفورماتور های ایزوله از یک سیم پیچ و یک هسته آهنی تشکیل شده است ولی مانند ترانسفورماتور های ایزوله، ورودی و خروجی دارند،به تصویر زیر توجه کنید:

همانطو که در تصویر بالا مشاهده می کنید، اتو ترانس ها یک سیم پیچ دارند که می توانیم به ورودی آنها برق اعمال کنیم و در خروجی از آنها برق دریافت کنیم،در اتوترانسفورماتور یک سر سیم، بین ورودی و خروجی مشترک است و یک رشته دیگر هم، به ورودی متصل می شود.

برای گرفتن خروجی هم از بین سیم پیچ انشعاب می گیریم و یک رشته خارج می کنیم.

همانطور که در اتوترانس بالا مشخص است چندین نقطه انشعاب گرفته است که نشان دهنده این است که ما در این اتوترانسورماتور خروجی های مختلفی را می توانیم دریافت کنیم که به این مدل از ترانس ها، ترانس متغیر می گویند.

نکته:

این که نوع و اندازه هسته و سیم به چه صورت باشد، تا ولتاژ و جریان خروجی دلخواه به ما بدهد، به محاسبات دقیق نیاز دارد که در کتاب تکنولوژی وکارگاه سیم پیچی سوم هنرستان مفصل توضیح داده شده که میتوانید با کلیک روی دکمه زیر آن را دانلود کنید و در این مقاله آموزشی نمی گنجد.

دانلود کتاب تکنولوژی وکارگاه سیم پیچی

 

مزایای اتوترانسفورماتور نسبت به ترانسفورماتور ایزوله

۱- مصرف سیم کمتر

۲- کاهش حجم هسته فلزی

و در نتیجه کوچک تر بودن اتو ترانس در مقابل ترانس ایزوله (با مشخصات ورودی و خروجی یکسان)

معایب اتوترانسفورماتور نسبت به ترانسفورماتور ایزوله

۱- عدم ایزوله بودن، به این معنی که  سیم اولبه و ثانویه از طریق اتصال الکتریکی، انرژی منتقل می شود.

۲-برق دار بودن سیم ثانویه،به این معنی که در ثانویه اگر اگر به سیم دست بزنیم برق را احساس می کنیم.

ترانسفورماتور ایزوله دارای امنیت کامل است چون بین اولیه و ثانویه ارتباط الکتریکی وجود ندارد وبه همین خاطر در مکان های حساس مانند بیمارستان ها و جاهایی که نباید برق گرفتگی رخ دهد این نوع ترانس ها استفاده می شود.

نتیجه گیری:

کدام نوع ترانسورماتور بهتر است ؟

هر دو نوع کاربرد های خود را دارند و با توجه به محل نصب و مزایا و معایب انتخاب می کنیم


منبع

http://kalengi.ir/autotransformer/